logotype

Om bamser og tæpper

Kafe med bamsenBamser og tæpper som mellemobjekter

Engelsk begrebet “transitional object” (eller ”comfort object”, ”security blanket”, dansk ”overgangs-” og ”mellemobjekt”)  blev indført af en britiske psykoanalytiker Donald Woods Winnicott (1896-1971), som opstillede en hypotese om af det mellemliggende område af børns erfaringer og betydningen af overgangsoobjekter for spædbørns udvikling. Overgangsobjekt er en materiel objekt, som er afgørende for barnet i et mellemliggende område af dets erfaringer mellem intern og ekstern virkelighed. 

Bamser passer godt på børn

Ifølge Winnicott er et spædbarn fra 4 måneder til 1 år en aktiv bruger af de objekter, der ikke er en del af dets krop, men heller ikke forstås som en ekstern virkelighed. Det er bleer, tæpper og bamser, som barnet putter i munden. Disse objekter er et form for barnets "anti-angst", som Winnicott beskrev som en erfaring fra den fulde subjektivitet til objektivitet. 

Ved grundlæggende teoretisk forskning og kliniske beskrivelser kom D. Winnicott til den konklusion, at overgangsobjektet erstatter moderens bryst; det er forløber for barnets anerkendelse af virkeligheden. Ved hjælp af  mellemobjekter føler barnet sig godt tilpas i fravær af moderen.

Socialt og psykologisk legetøj

Winnicott skelner mellem "socialt" og "psykologisk" legetøj. De første er meget realistiske, ofte er de temmelig nøjagtige og detaljerede kopi af genstande, mennesker eller dyr. De har betydning for at lære de sociale roller i samfundet og træne social adfærd. De ”psykologiske” er legetøj, som ikke ligner noget fra den ”voksne” realistiske verden. Det kan være en pind (som en hest), en klud (som en dukke) osv. , som kan forbindes med barnets væsentlige følelsesmæssige tilstande. 

Ved hjælp af det sociale og psykologiske legetøj lærer børn menneskeligt adfærd og bruger det i deres voksenliv.

De bløde bamser

Et af de mest populære legetøj til børn er et blødt legetøj, som ofte forestiller nogle dyr - hunde, bjørne osv., som minder om mennesker (f.eks. formen af deres øjne og mund – dvs. de ting, som er vigtigst for den følelsesmæssige evaluering af en samtalepartner), men som har nogle infantile proportioner (relativt stort hoved, korte ben osv.).

Legetøj har venlige ansigter, som ikke ændres af situationen. Legetøj er ”altid glad” mht. et psykologisk udtryk: "tage mennesket som han er." Derfor bliver legetøjet en slags "lige samtalepartner", "alter ego" eller "broder". Legetøjets glade ansigter hjælper til at få erfaring med ikke-aggressiv adfærd og spiller ikke kun en psykologisk (kreativ) rolle, men en social rolle for barnet.

 

2017  Upelsinka.dk   | Site Map